În Bruxelles poți găsi aproape orice. Iar de aproape un deceniu, poți găsi inclusiv produse tradiționale românești și restaurante cu mâncare ca la mama acasă. Clienții sunt mai mult decât încântați, iar numărul lor este în creștere. Nu doar românii frecventează astfel de locuri, ci și străinii. Iar produsele lor preferate sunt, aproape inevitabil, sarmalele și pufuleții românești. Pentru produse românești, în cartierul Schaerbeek, există „La Bunicuța”, iar pentru o porție de sarmale, de mici sau de papanași, pe strada Gretry aveți două opțiuni: „Restauration Roumaine” și „Rustic”.
Primul magazin românesc, în adevăratul sens al cuvântului, din Belgia, s-a deschis în 2007, pe strada Avenue de la Reine. Doamna Silvia, așa cum îi spune lumea, lucra ca menajeră, iar domnul Daniel, în construcții. Cei doi, care locuiau deja de trei ani în Belgia, duceau dorul produselor de acasă, așa că s-au hotărât să facă ceea ce părea aproape imposibil la vremea respectivă: să-și deschidă o afacere în Bruxelles. Silvia și Daniel nu sunt un cuplu în viața personală, dar în afaceri fac un cuplu greu de egalat.
t
FOTO: Gândul.info
FOTO: Gândul.info
„Ne lipseau produsele românești, le primeam de acasă, cu autocarul. Așa că ne-am gândit că dacă noi ducem lipsa acestor produse, cu siguranță sunt mult mai mulți care simt asta. Și atunci am deschis acest magazin. A fost greu la început, investiții, căutarea unui spațiu de închiriat care să fie într-o zonă aproape de mijloacele de transport în comun”, a povestit Daniel Ianoș, unul dintre cei doi asociați.
Clienții nu au venit imediat. Timp de câteva luni, Silvia Olari și Daniel Ianoș au împărțit flyere la biserica românească din Bruxelles pentru a se face cunoscuți. Acum însă, clienții au devenit fideli, iar străinii le trec pragul în fiecare zi.
„Nu ne putem plânge, inclusiv clienți fideli, și români, polonezi și bulgari, care cumpără slănină, afumături. Dar avem și belgieni, care vin la noi pentru produsele naturale, precum ceaiurile, mierea de albine”, a adăugat Daniel.
FOTO: Gândul.info
Cum intri în magazin, observi că Silvia Olari și Daniel Ianoș mai au un asociat: Bubu. Un bichon alb, cu capul cafeniu, stă liniștit la geam și întâmpină clienții.
FOTO: Gândul.info
FOTO: Gândul.info
Pe rafturile amenajate tradițional, cu covrigi pe sfoară, legături de ceapă și știuleți de porumb, sunt orânduite tot felul de produse pe care le poți găsi doar în România. De la gemuri și borcane de compot, făcute în casă, până la cozonaci, cornulețe, ciocolate Rom și Făgăraș, covrigi de Buzău, plus vinuri românești.
Produsul preferat al străinilor nu l-am găsit pe rafturi. „Toți vin și cer pufuleți, ei nu au așa ceva. D-aia ni s-au și terminat”, a explicat proprietarul „La Bunicuța”.
Iar satisfacția lor nu se măsoară în bani. Ci în vorbe bune. „Satisfacția e atunci când clientul îți spune „Vă mulțumim că existați”. Și se întâmplă des asta”, a conchis Daniel Ianoș.
FOTO: Gândul.info
FOTO: Gândul.info
Când Maramureșul ajunge-n Bruxelles
Pentru Carmen și Sorin Pop, numărul 13 nu le-a purtat ghinion. Asta pentru că pe strada Gretry, tocmai numărul 13, au deschis, în urmă cu opt ani, restaurantul tradițional „Restauration Roumaine”. Și afacerea le-a mers atât de bine încât, în 2013, au mai deschis un restaurant, „Rustic”, pe aceeași stradă, la câțiva pași de celebrul Grand Place. Astfel, două localuri micuțe, în care muzica românească, inclusiv populară, îi încântă pe clienți.
FOTO: Gândul.info
„Bună ziua”, te salută, din ușă, Carmen Pop, luându-te aproape prin surprindere, în timp ce citești meniul direct de pe vitrina restaurantului „Rustic”.
Așa aflăm că ea și soțul său, Sorin Pop, au reușit să aducă Maramureșul în centrul Bruxelles-ului. „Merge foarte bine afacerea, nu vin doar români, sunt cam jumătate români, jumătate străini”, spune Carmen.
Deși au luat-o de jos, ocupându-se chiar ei de renovarea celor două spații, astăzi echipa este formată din șapte oameni, toți români.
„După opt ani de muncă, multe satisfacții materiale și emoționale, dar și multe sacrificii, suntem mulțumiți. An de an, numărul clienților a crescut, am încercat să îi facem pe clienții noștri să se simtă ca acasă, iar pentru străini să fim o carte de vizită a României”, a mai spus ea. Și pentru că „au simțit că au făcut treabă bună”, cel de-al doilea restaurant, „Rustic”, a venit aproape natural. „Veneau atât de mulți clienți la Restauration Roumaine, încât a fost nevoie să ne extindem”.
Înăuntru, o imagine tipic românească. Ștergare, ulcioare, trăistuțe și butelcuțe – toate aduse de acasă.
FOTO: Gândul.info
FOTO: Gândul.info
Iar cel mai bine vândut produs este, aproape inevitabil, porția de sarmale în foi de varză murată, nu de Bruxelles. „Am început cu foi de varză, a prins foarte bine și nu am mai schimbat. Cele în foi de viță nici nu se cer foarte mult. Mâncarea la noi e pe blaturi de lemn, e consistentă și multă. Sarmalele în foi de viță sunt mici, în stil franțuzesc, iar noi am preferat să mergem pe ideea asta, mai ales că românului îi place să-și vadă farfuria plină”, a povestit Carmen.
La desert, papanașii și pandișpanul cu ciocolată și nucă ocupă primele locuri în topul preferințelor.
O porție de mici costă 11 euro, sarmalele – 11,5 euro, la fel ca o tochitură moldovenească, iar papanașii – 5,5 euro.
FOTO: Gândul.info
Pe lângă „Restauration Roumaine”, „Rustic” și „La bunicuța”, românii din Belgia se mai pot aproviziona cu produse de acasă și de la Foodex, un magazin online cash&carry.